حسین سلطان محمدی، منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، اظهار داشت: شخصیت فیلم سینمایی «چ» و نقش آن در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس نگاهی حساس را می طلبید. شخصیتی چند وجهی با پیشینه زندگی فاخر در آمریکا، حضور موفق در لبنان، ورود به عرصه انقلاب شکوهمند اسلامی و پذیرش مسئولیت های سیاسی، ورود به عرصه جنگ و ... چهره ای چند بعدی از چمران را به ما یادآوری می کند و به طور طبیعی دست هر کارگردانی را برای ساخت اثری جامع از چنین شخصیتی بسته و حوزه عمل او را محدود می کند.
وی در ادامه افزود: با این حال مقطع آخر زندگی شهید چمران که با حضور مستقیم در فضای انقلاب شکوهمند اسلامی و همراهی با امام راحل شکل گرفت، این ویژگی را در داستان پدید آورد که به رغم وجود تصاویری با برداشت های چند گانه، این شخصیت تصویری، همان شخصیت واقعی و ولایی شهید چمران است که کارگردان این اثر سعی می کند چهره ای واحد و تا اندازهای نزدیک به واقعیت از او ایجاد کند، ضمن آنکه یادآوری تصاویر مستندگونه از چمران یا بازسازی مستندگونه از حوزه زندگی شهید چمران در آمریکا و همچنین شنیدن این جمله از شهید اصغر وصالی (بابک حمیدیان) در فیلم که می گوید: «من تو را بیشتر چمران بازرگان می دانم تا چمران خمینی»، نشان می دهد که کارگردان با اشراف کامل به ابعاد و دیدگاه های متنوع درباره شهید چمران پرداخته است.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در ادامه افزود: اما این چمران همان خمینی (ره) است، که در عین حساسیت برای حفظ کشور، حفظ مردم و تلاش تا آخرین قطره خون برای رسیدن به لحظه حساس حفظ کیان کشور و مردم، با این حال تا آخرین لحظه ممکن سعی کرد از جنگ و خونریزی اجتناب کند و می بینیم بعد از صحبت و مذاکره با ضدانقلاب تا شاید از رویه در پیش گرفته خود باز گردد و بعد از اینکه اتمام حجت با آنان به پاسخ مثبت نرسید و به اصلاح ضد انقلاب بر حرف خود باقی ماند، همان چمرانی که به نظر می رسید شخصیتی منفعل است، در صحنه بیمارستان و در صحنه مقر نظامی نیروهای سپاه، با تمامی قدرت با ضدانقلاب جنگیده و دفاع می کند.
این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: این چمران، چمران تک بعدی نیست بلکه چمران استدلال، گفتوگو و محاجه است، به عبارتی دیگر چمران تبیین است، چمران، خمینی(ره) و چمران انقلاب اسلامی است و نشانه های بسیاری از خط مشی و روش های امام خمینی(ره) در همه امور را دارد و حداکثر سعی و تلاش را برای رفع مشکلات و مسائل از طریق گفت و گو و روشنگری به کار می بندد و آنگاه که درمی یابد گوش شنوا و دریافتی درست وجود ندارد، اقدام قاطع صورت می دهد. این روش و سیره در فیلم وجود دارد اگرچه طبیعی است سایر شخصیت های فیلم متناسب با شرایط خود نسبت به این شخصیت و روش رفتاری او معترض باشند.
حسین سلطان محمدی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: کارگردان با مدیریت دقیق بازیگران و بهرهمندی بسیار عالی از جلوه های ویژه و البته نگارش فیلمنامه ای دقیق و منسجم، مجموعه ای بسیار پذیرفتنی پیش روی تماشاگر قرار داده است. بدیهی است اگر در تبلیغ و معرفی فیلم بیشتر از آنچه شاهدیم اقدام می شد مخاطب فیلم افزایش بیشتری می یافت. این فیلم باید بیشتر برای تماشاگرانی معرفی می شد که اصطلاحاً جزو تماشاگران حرفه ای سینمای ایران نیستند، برای نمونه می شد از حضور میلیونی مردم در ایام نوروز و در کاروان های راهیان نور استفاده می کرد و نمایش این فیلم را جزو برنامه های این کاروان ها قرار می دادند. در این صورت ارتباط معنوی و مفهومی بسیار خوبی میان کارگردان و شخصیت داستان و علاقه مندان به سینمای دفاع مقدس ایجاد می شد.
ارسال نظر